تكنولوجيا

العوالم الهيكلية بقلم: محمود علام

العوالم الهيكلية
تفتكر هتصدقني لو قلتلك إننا كبشر، قريب جدًا هنقدر نوصل لتقدم تكنولوجي كافي، يخلينا نصنع (هيكل Shell) يحوط كوكب كامل، ونملاه بجو كوكبنا الأرضي؟! أكيد ممكن تكون ما استوعبتش.. اللي أنا بقولهولك باختصار، إننا قريب هنقدر نحوط كواكب كاملة، بهياكل صناعية، ونحول جوها وجغرافيتها الداخلية، لظروف شبيهة بالأرض.. كوكبنا الأم..

إزاي؟ هو ده موضوعنا في مقال النهارده..

اللي احنا متوقع إننا نعمله قريب، حسب علماء في وكالة ناسا لأبحاث الفضاء، ومهندسين فضائيين في مختلف المختبرات البحثية في جميع أنحاء العالم، هو شيء بسيط.. حاجة سهلة نظريًا علينا، وممكن فعلًا نعملها بالتكنولوجيا الحالية..

الحاجة دي هي إننا هنبني على مستوي فضائي شديد الضخامة، قشرة صناعية، متكونة من الصلب Steel والتراب Dirt ومادة الكيفلار Kevlar.. القشرة دي هتتبنى على مستوى فضائي، وهتكون محيطة بالكوكب بأكمله! أيوه زي ما سمعتم.. هنبني قشرة فضائية صناعية حوالين كوكب المريخ كمثال، تحيط بالكوكب بأكمله..

عارف إن الموضوع صعب على الاستيعاب والتخيل، ولسه الموضوع هيبقى مذهل أكتر.. اللي هيحصل بعدها إننا هنملا الفراغ اللي هيكون بين القشرة الفضائية دي، وسطح الكوكب نفسه، بغلاف جوي صناعي، من تصميمنا إحنا! يعني مثلًا، هنختار نوع الغلاف الجوي اللي احنا عايزينه، وليكن مثلًا (غلاف جوي أرضي)، وندوس على زرار الـ Enter.. اللي هيحصل إن تلقائيًا، الكوكب ده هيتحول مناخيًا لأرض تانية.. بنفس الصفات المناخية اللي على كوكب الأرض، بعيدًا عن الجاذبية طبعًا..

وكمان بعيدًا عن الشمس، لإن الشمس مش هتكون موجودة، بسبب إن القشرة الصناعية الفضائية دي هتكون بتحجبها عن الكوكب.. وعشان كده هتكون الإضاءة اللي على الكوكب صناعية، مبنية بداخل إطار القشرة الفضائية نفسها.. وهيكون لها نفس خصائص ضوء الشمس المفيدة، ومن غير أضرار كمان، على عكس الشمس..

الإنجاز التكنولوجي الهائل ده ممكن يحول الكوكب موضوع التجربة بتاعنا، لكوكب صالح تمامًا للحياة البشرية، بل وأكتر من كده، هيقدر يدينا فوائد وخواص، مش موجودة ف كوكبنا نفسه، زي مثلًا:

  1. المشاريع الصناعية العملاقة، ووكالات الطيران والفضاء، وأي مشروع صناعي عملاق محتاج للفضاء، هيتم بناءه على القشرة الصناعية الخارجية دي، من بره! يعني المصانع و وكالات الأبحاث الفضائية وما شابهها، هتتبني بره الكوكب نفسه، وبره حدود السماء.. وده هيديها امتيازات إنها منها للفضاء علطول بدون الحاجة لإطلاق صواريخ أو ما شابه، وكمان مش هيكون في مخلفات صناعية على سطح الكوكب نفسه من جوه.. يعني هنقضي على التلوث البيئي.
  2. الأشعة الفوق بنفسجية الضارة اللي بتيجي من الشمس، مش هتوصل لسطح الكوكب، ولا للبشر، بسبب إن القشرة الصناعية دي هتحجبها عننا.. وبالتالي مش هيكون في أمراض جلدية أو سرطان جلدي من المسببات دي.
  3. الحرارة بتاعت الكوكب، وطول اليوم نفسه، وتعاقب الليل والنهار، مش هيكونوا معتمدين على الشمس.. يعني ممكن نطول في اليوم أو نقلله زي ما احنا عايزين، وممكن نجيب النهار أو الليل وقت ما نحب.. كمان ممكن نغير الحرارة والبرودة براحتنا، كإنه تكييف عملاق، على مستوى كوني.
  4. القشرة دي هتقدر تحمينا من الإشعاعات الفضائية الضارة، سواء من الفضاء نفسه، أو من الشمس.
  5. الكوكب نفسه من جوه هيكون بيوفرلنا احتمالات لا نهائية عشان نبني عليه أشكال ومباني ومدن، من المستحيل إننا نتخيل وجودها أصلًا.. على سبيل المثال، ممكن نبني مدن معلقة، تكون متعلقة حرفيًا في السما، ومتدلية من القشرة الفضائية المحيطة بالكوكب دي.. ونعيش في قلب حدود السما نفسها..
  6. القشرة الصناعية دي هتمنع تسرب الغلاف الجوي الصناعي ده للفضاء، بسبب ضعف جاذبية الكوكب.. هتحتويها لجوه، وتحافظ عليها من التأكل لأي سبب كان، وهتلغي تمامًا أي احتمالية لحدوث ظواهر زي الاحتباس الحراري، أو كوارث زي النيازك والمذنبات.

كواكب زي المريخ و شبه كوكب بلوتو مرشحة بقوة للعملية دي.. المريخ مثلًا الجاذبية عليه هي تلت الجاذبية الموجودة على الأرض.. وده هيدينا القدرة على إننا كبشر، نستخدم أجنحة صناعية، ونطير حرفيًا عليه.. يعني مش هيكون في طيران تجاري.. إحنا اللي هنطير بأجنحة صناعية، بسبب ضعف الجاذبية.

طبعًا الوصول لتصميم العوالم الهيكلية دي، والنجاح فيها هيتطلب مجهود خارق وغير طبيعي، أولًا عشان نبني القشرة الصناعية دي في الفضاء حوالين كوكب كامل، وثانيًا عشان نقدر ننقل كميات كافية من النيتروجين والماء لسطح الكوكب ده، عشان نستخدمها في إننا نصنع غلاف جوي شبيه بالأرض.

بس هي أسهل بكتير من طرق ال Terraforming الطبيعية.. على سبيل المثال، إحنا هنحتاج ل ٥٠% من كتلة الغلاف الحوي الموجود على الأرض، لو حبينا نحول كوكب كامل زي المريخ مناخيًا بالطرق التقليدية اللي اتكلمنا عنها قبل كده.. إنما لو التحويل ده هيتم باستعمال القشرة الصناعية، فإننا هنحتاج ل ٦% فقط من كتلة الغلاف الجوي الأرضي! كمية سهلة جدًا ونقدر نديرها ونتعامل بيها بالتكنولوجيا الحالية كمان.

تخيلوا انتم.. تخيلوا المستقبل مخبي إيه.. تخيلوا إن أولادكم يتولدوا على كوكب تاني، متحوط بقشرة صناعية فضائية مضيئة، الجو العالمي اللي بيعيشوا فيه بيتعدل حرارته صناعيًا زي التكييفات بالظبط، وعايشين على مدينة متعلقة فوق السحب، وبيتنقلوا بين المدن والأحياء، وهما طايرين بأجنحتهم الصناعية.. وكمان بيقدروا يطلعوا من الكوكب في أي وقت، بأسانسيرات تنقلهم عبر القشرة الصناعية، خلال بوابات مخصصة لكده، وتنقلهم للفضاء الواسع.

ده مش خيال.. ده المستقبل..

المستقبل باحتمالاته اللانهائية.

محمود علام

محمود علام هو كاتب روائي وباحث، وسيناريست مصري، بدأ النشر منذ سنة 2016، وصدر له العديد من الأعمال هي (كتاب الشمس ٢٠١٦ - الله لا يرمي النرد ٢٠١٧ - التنظيم ٢٠١٧ - السائرون ٢٠١٨ - الجيل الثالث ٢٠١٩ تخت النشر)، و التي نالت كلها صدى واسع في أوساط القراء، جاعلة إياه من أشهر الكتاب الشباب المتواجدين على الساحة وأكثرهم نشاطًا..

تعليق واحد

  1. ههههههه هم البشر عندهم لسة امل يعيشوا اكتر من كدة وهيجيبوا تكاليف ده منين مهما عملوا مش هقدر اسيب الارض انا وفية ومخلصة للارض الى الابد

زر الذهاب إلى الأعلى