أساطيرطلاسم

سام السائر بقلم: محمد جمال

سام السائر بقلم: محمد جمال

في بعض الأوقات المارة عالبشر و الحاملة معها الكوارث و اليأس يري الناس أن مصائبهم بفعل شيء خارق ، شيء مظلم ، شيء خارج حدود العقل و المعقول .

في ديسمبر عام 2014 صدم أهل داكوتا الجنوبية في الولايات المتحدة الأمريكية بتعداد الشباب المنتحر ، و الي تجاوز 103 حالة إنتحار كلهم لشباب في سن صغير خلال فترة قصيرة .

و لإن معظم سكان داكوتا الجنوبية منتمين للقبائل الأمريكية الأصلية من الهنود الحمر ، بتحمل ذكرياتهم قصص و أساطير عن المخلوق المظلم الي بيجبر شبابهم علي الإنتحار بأبشع الطرق .

و بيسموا المخلوق ده بإسم سام السائر ، أو الرجل الطويل .

و بالرغم طبيعته الي بيكتنفها الغموض إلا إنه و علي حسب أوصاف قصص القبائل بيقال إنه بيظهر في شكل رجل من الظل و طوله بيوصل لسبع أقدام و أذرعه طويله بتوصل للأرض ، و بيمتلك عيون لكن بدون فم أو أنف ، و من أذرعه الطويلة  بتتدلي أرواح شباب و نساء داكوتا الجنوبية  .

و علي حسب معتقدات القبائل ينتمي سام السائر لنوع من المخلوقات الغيبية و المسماه ب” الهنود العصويين ” أو “Stick Endians ” .

و هي عبارة عن نوع من المخلوقات الشيطانية الي بتمتلك قدرة التأثير علي البشر ، و سام السائر تحديدا بيقال إنه أثناء وجوده بالقرب من الضحية بيطلق نوع من الصفير ، لو الضحية تبعت الصفير هيقدر سام السائر بقدراته إنه يشل حركتها و يأثر علي عقلها و يبدأ يوحي ليها بأفكار إنتحارية زي إنها مثلا غير مرغوب فيها ، أو إن حياتها بدون هدف أو معني ، و إنها بتعاني بس خلال سنين حياتها .

وعلشان كده دائما بيستهدف الضحايا صغار السن من الشباب لإنهم أكثر عرضة لتاثيره .

و مع إن وجوده بالنسبة ليك كقاريء قد تعتبره مجرد خيال قديم ، أو قصص لقبائل مخرجتش من نطاق الأساطير فلازم أعرفك إن كبار قبائل الSioux  جنوب داكوتا بيعتبروا سام السائر تهديد حقيقي ملموس بيهدد شبابهم و أطفالهم لدرجة طلبهم تدخل السلطات و الشرطة لحماية قراهم منه .

و لكن يتبقي سؤال مهم … إيه سبب وجود سام السائر و رغبته في قتل الشباب ؟ ..

في بعض معتقدات القبائل بيظن إن سام السائر عبارة عن نوع من العقاب الإلهي علي الإنحدار الأخلاقي و المجتمعي إلي وصله مجتمع القبائل ، و عقاب علي إنتشار الجريمة و المخدرات و حالات الإغتصاب الي تفشت في المجتمع زي السرطان ..

مما يثير فينا القلق و يخلينا نسأل سؤال أخير …

هل سام السائر … بعيد عن مجتمعنا ؟ .

المصدر
مصدرمصدر
زر الذهاب إلى الأعلى